"Uitstekende crisistraining die vooral de vaardigheden van woordvoering oefent."

Edwin Hooijschuur – Geneesmiddelenonderzoek PRAHS

Crisiscommunicatie

In een crisissituatie is snelle en adequate communicatie van groot belang. Een organisatie die bij een crisis de communicatie niet op orde heeft loopt het gevaar de regie te verliezen. Dan wordt de crisis ook een mediacrisis. Want zolang de buitenwereld niet goed weet wat er aan de hand is kan een verkeerde indruk ontstaan over de aard en vooral de aanpak van de crisis. In de eerste uren van een crisis speelt perceptie een grote rol en kan leiden tot een verkeerd beeld van de aanpak en professionaliteit van de organisatie. Crisiscommunicatie dient dus snel, effectief en open te zijn. In de crisiscommunicatietraining ligt daar dan ook de focus.

Crisiscommunicatietraining

In onze hands-on mediatraining in crisiscommunicatie leert het crisis managementteam snel en adequaat te reageren op vragen van de media, in korte en bondige mediaboodschappen.  Daarbij komen alle vormen van mediaoptreden aan bod: mediastatements, live op tv, persconferentie en interviews. Kortom een intensieve voorbereiding op echt mediaoptreden.

Woordvoering

Na de training is het crisis managementteam beter voorbereid op de onvermijdelijke media-aandacht en is ook helder wie het beste in staat is om op een professionele wijze media te woord te staan. Ook wordt helder of het crisiscommunicatieplan op orde is en er eventueel aanpassingen nodig zijn.

Mediatrainers met crisiservaring

Onze mediatrainers hebben in hun journalistieke carrière crises van dichtbij meegemaakt. Ze weten hoe media te werk gaan en kunnen daardoor tijdens deze crisistraining de juiste tips geven over effectief mediaoptreden bij een crisis.

Social media

De snelheid en impact van social media speelt bij crisis een grote rol. Twitter is sneller dan de traditionele media en iedereen heeft met zijn mobiele telefoon een perfecte camera in handen. Vaak zijn de eerste beelden van een crisis afkomstig van voorbijgangers. Zaak dus om ook goed te kijken naar het gebruik van video en social media tijdens een crisis. Wie houdt het in de gaten, hoe reageer je en hoe effectief kun je het eigen social media kanaal inzetten? Ook deze aspecten kunnen in de crisiscommunicatietraining worden behandeld.

Maurice Lippens, voorzitter Raad van Commissarissen Fortis, doet crisiscommunicatie en staat toegestroomde media te woord over de problemen bij de bank door de kredietcrisis.