Carré-debat
Het Carré debat geeft een aardig inzicht in de mediavaardigheden van de lijsttrekkers. Soms geslaagd – soms minder geslaagd. We hebben een paar ‘technieken’ op een rij gezet in de video’s hiernaast.
Korte antwoorden – dodelijk stilte
Roemer is zo slim de vragen van Diana Matroos heel kort te beantwoorden. Dat maakt het moeilijk voor een interviewer, die moet dan hard aan de slag. Roemer’s stilte aan het slot is ook nog eens dodelijk.
Onderbreking
Krol gebruikt simpele en huiselijke taal en schroomt niet al bij de inleiding in te breken met een voor hem belangrijk punt. En wat doe je als je wordt onderbroken in je verhaal? Je doet of je neus bloedt en praat gewoon door. Het gaat immers om de boodschap. Krol, Asscher en Thieme laten zien hoe dat werkt.
Mediaboodschap
Rutte en Buma beheersen de eenvoud, heel belangrijk in een mediaoptreden. Een heldere mediaboodschap bestaat uit korte zinnen, simpele woorden, duidelijke inhoud en beelden.
Empathie
Klaver gebruikt hier een techniek die Trump succesvol toepaste tijdens zijn campagne. Vertel dat je met kiezers spreekt en dus in contact staat met ‘de mensen’ – zelfs als die niet op jou willen stemmen. Toon daarbij empathie voor hun standpunten – ook als het niet de jouwe zijn.
Ik bepaal het antwoord
Servicegerichtheid kan een grote valkuil zijn bij mediaoptreden. Doen wat de interviewer je opdraagt. Klaver heeft geen zin om vragen beantwoorden met alleen ja of nee. Hij bepaalt zijn eigen antwoord en laat zich niet opsluiten in het speelveld van de interviewer. Klaver zegt het zelfs verontschuldigend, ‘sorry, ik kies mijn eigen woorden.’
Oneliners werken…meestal
Met een goede oneliner kun je heel kernachtig je punt maken. Maar dan moet het wel een goede zijn. Een oneliner moet in één keer duidelijk zijn. Die van Pechtold – overgenomen van D66 oprichter Hans van Mierlo – mist zijn uitwerking. Daar moet je over nadenken.