Hoe de lessen van mediatraining verkeerd worden toegepast
Wat gaat hier fout?
Wat hier gebeurt is de verkeerde uitwerking van een mediatraining, want dat heeft Rob Heesen duidelijk gehad. Hem is geleerd bij zijn boodschap te blijven. Op zich niet heel erg verkeerd, hij voert dat alleen tot in het extreme uit, zonder iets met de vragen te doen en te denken aan zijn personeel. Zo wordt hij dus een robot. Een kille directeur zonder enig gevoel en zonder empathie met zijn mensen en zijn leveranciers. De mediatraining heeft zich kennelijk puur op vaardigheden geconcentreerd en minder op de inhoud van de boodschap en de uitstraling.
Hoe moet het dan wel?
Heesen had allereerst moeten adresseren dat dit een moeilijk besluit voor Blokker is. Mensen ontslaan is nooit leuk, maar het is nodig om Blokker weer gezond te maken. Daarna kun je ombuigen naar wat positief is, er wordt extra geïnvesteerd in vernieuwing van de winkels, juist om een V&D scenario te voorkomen. En bij de operatie hoort ook dat leveranciers later zullen worden betaald. Heesen had bij de vraag over de betaaltermijn juist een oproep kunnen doen aan de leveranciers. Help ons mee Blokker weer gezond te maken.
Journalistieke afrekening
Wat hier trouwens ook gebeurt is dat de verslaggever heeft gekozen voor de afrekening. Normaliter zou je één of twee quotes gebruiken – ook al valt de geïnterviewde in herhaling. Maar hier is er doelbewust voor gekozen om Heesen door het ijs te laten zakken en zijn antwoorden op een rij te zetten. Dan krijgt het iets cabaretesk. Het gaat dus niet zozeer om te informeren (de journalistieke taak), maar om de man – die kennelijk nog nooit met media te maken heeft gehad en op is van de zenuwen – voor paal te zetten.
Leo de Later